Mijn methode

pianokamer3In mijn dertigjarige praktijk heb ik een eigen lesmethode ontwikkeld. Het doel is om de leerling bewust te maken van waar hij of zij mee bezig is.
Het systeem is sterk praktijkgericht: eerst doen, de theorie volgt.

Dat kan zo in zijn werk gaan:

Ik vraag jou, de leerling, om iets heel simpels te spelen, beginnend en eindigend op de noot G. Maximaal 5 noten!

Het gebeurt zelden dat iemand deze opdracht niet kan volbrengen. Dan is er een simpel melodietje, dat je zelf hebt bedacht! Omdat het van jezelf is, iets wat je zelf hebt gecreëerd, is je betrokkenheid groter dan als je iets van papier moet spelen van een ander.

Die melodie neem ik als uitgangspunt om onder andere het noten lezen te leren. Eerst komt bijvoorbeeld de opdracht een titel te bedenken voor je ‘compositie’. Vervolgens vraag ik of je in noten kunt opschrijven wat je hebt gespeeld. Spelenderwijs komen dan allerlei andere zaken aan bod, zoals maatsoorten, tempo, stijl en vormgevoel.

Als we alle aspecten hebben doorgenomen, voer ik het zelfgemaakte nummer in in het programma ‘Band in the Box’, zodat we het kunnen gaan spelen met begeleiding van een complete band. Ik neem het op en voilà: My first composition!