Senioren

Shepp_workman_mergentheim_11
Archie Shepp (24 mei 1937)

‘Heeft het op mijn leeftijd nog wel zin om met saxofoon spelen te beginnen?’
Oudere mensen hebben over het algemeen veel geduld, discipline, regelmaat en doorzettingsvermogen. Ze hebben dus een goede studiementaliteit! De vraag beantwoord ik daarom met een volmondig ja.

Vooruitgang is uren maken

Als je vooruitgang wilt boeken moet je gewoon (veel!) uren maken. Dat heeft niet alleen met talent of aanleg te maken. Dit is een aspect dat de jongere generatie wel eens vergeet.

Motivatie

Voor mij geldt: liever gemotiveerd ouder talent, dat het met hard werken en enthousiasme nog ver kan schoppen, dan jonger talent dat afhaakt als het moeilijk wordt.

Van harte welkom dus, wat uw leeftijd ook is!


Voor wie geïnteresseerd is: de Hanzehogeschool Groningen heeft uitgebreid onderzoek gedaan op dit terrein. Hieronder een aantal citaten uit hun publicaties:

Het is een mythe dat het geen zin zou hebben, de ervaring leert dat ouderen daartoe nog steeds goed in staat zijn. Bovendien heeft muziek maken een gunstig effect op het welzijn en de cognitieve vermogens van ouderen (…)

Muziekles geven aan ouderen is een vak apart. (…) Om het lesgeven aan ouderen verder te ontwikkelen deed het Lectoraat Lifelong Learning in Music twee jaar lang praktijkgericht onderzoek op het gebied van de professionele muziekpraktijk.

Muzieklessen aan ouderen hebben allemaal een ding gemeen: de leerling wil graag leren musiceren. Voor het overige is de variëteit oneindig: er worden individuele lessen gegeven, maar ook duolessen, groepslessen, lessen in ensemblevorm, (…) bij de docent thuis, bij de leerling thuis. Het is allemaal mogelijk, en in de praktijk komt het ook allemaal voor.

Lees hier de brochure van Hanzehogeschool Groningen (pdf)

Sonny_Rollins_at_Stockholm_Jazz_Fest_2009
Sonny Rollins (7 september 1930)

(foto Archie Shepp: By Schorle (Own work) [CC BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)%5D, via Wikimedia Commons)
(foto Sonny Rollins: By Bengt Nyman (originally posted to Flickr as IMG_8196-1) [CC BY 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0)%5D, via Wikimedia Commons)